Veel gestelde vragen
Medisch
Ik denk dat ik een blaasontsteking heb, kan ik mijn urine laten controleren?
Graag ontvangen wij (bij voorkeur) de eerste ochtendurine, vóór 10.30 uur in een schoon en goed sluitend potje voorzien van uw naam en geboortedatum. Wij verzoeken u om ons vooraf te bellen of een vragenformulier in te vullen welke te vinden is bij onderzoeken en vaccinaties.
Het onderzoek is alleen betrouwbaar indien de urine binnen 2 uur na lozing wordt onderzocht.
Het beste is een zogenaamde gewassen plas in te leveren. Maak de uitgang van de urinebuis eerst goed schoon met water. Plas het eerste beetje in het toilet, plas daarna in het potje en plas de rest weer uit in het toilet.
Kan ik voor (rijbewijs)keuringen, doktersverklaringen en andere verklaringen naar mijn eigen huisarts?
Rijbewijskeuring:
Wij doen geen rijbewijskeuringen. Indien u gekeurd moet worden voor uw rijbewijs dient u zich te wenden tot een andere huisarts buiten onze praktijk. U kunt ook kijken op regelzorg.nl of rijbewijskeuringsarts.nl.
Verklaringen:
Regelmatig wordt de vraag gesteld aan de huisarts of deze een briefje kan schrijven voor de school, het werk, de sportclub en dergelijke. In Nederland is het de huisarts echter niet toegestaan om een dergelijke verklaring af te geven.
Over deze geneeskundige verklaringen heeft de KNMG (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst) het volgende standpunt ingenomen:
Volgens de “Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens”, uitgegeven door de KNMG, is de behandelend arts niet de aangewezen persoon om schriftelijke of mondelinge geneeskundige verklaringen af te geven omtrent gezondheid, ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, toewijzing van voorzieningen, reisannuleringen etc. van zijn/haar patiënt.
Ook verklaringen omtrent spreekuurbezoek en informaties over persoonlijke eigenschappen of omstandigheden van de patiënt mogen in dit kader evenmin door de behandelend arts worden verstrekt.
Indien de instelling, welke een verklaring nodig acht, geen genoegen kan nemen met een verklaring van de patiënt zelf, dient zij hiervoor, ter wille van de voor alle betrokkenen noodzakelijk geachte objectiviteit, een onafhankelijk arts aan te wijzen.
Van de behandelend arts, die een bijzondere vertrouwensrelatie met zijn patiënt heeft, mag niet worden gevraagd dat hij zijn oordeel in een geneeskundige verklaring mededeelt, omdat het de vertrouwensrelatie zou kunnen schaden, indien het oordeel niet gunstig voor de aanspraken van de patiënt zou zijn.
Voor meer informatie zie www.knmg.nl.
Ik ben verwezen naar het ziekenhuis maar de wachttijd is erg lang. Kan de huisarts deze wachttijd verkorten?
Uw huisarts kan de wachttijd bij het ziekenhuis helaas niet verkorten. De specialist bepaalt wanneer u een afspraak krijgt. Wel kunt u zelf contact opnemen met de wachttijdbemiddeling van uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar onderzoekt daarna de wachttijden in verschillende andere ziekenhuizen. U beslist dan zelf of u ook behandeld wilt worden in 1 van de voorgestelde ziekenhuizen of klinieken. Meestal wordt via wachtlijstbemiddeling de wachttijd voor zorg in het oorspronkelijke ziekenhuis niet verkort. Soms gaat een verzekeraar bij uw ziekenhuis na of er eerder plek is door een uitgevallen afspraak. Maar het uitgangspunt is dat er gezocht wordt naar een ander ziekenhuis. Mochten uw klachten nadat u bent verwezen verergeren dan dient u uiteraard contact op te nemen met de praktijk. De huisarts zal dan beoordelen of een spoedverwijzing nodig is.
Op welke websites kan ik betrouwbare medische informatie vinden?
Thuisarts.nl – betrouwbare informatie over je klachten.
Apotheek.nl – meer informatie over medicatie. Bijvoorbeeld over het gebruik of de bijwerkingen van medicatie.
moetiknaardedokter.nl – helpt je snel te bepalen of en wanneer je naar de huisarts moet op basis van je klachten.
ggd.nl – Regionale en landelijke informatie over infectieziekten, reizen, seksuele gezondheid.
kijksluiter.nl – Uitlegvideo’s over het gebruik van medicijnen, gekoppeld aan de bijsluiter.
Zanzu.nl – hier vind je alles over seksualiteit, relaties en gezinsplanning.
Zijn mijn medische gegevens zichtbaar voor alle specialisten, therapeuten en apotheken?
Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.
Algemeen
Waarom vraagt de assistente bij het maken van een afspraak waar ik voor kom?
Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder! Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.
Waarom mag ik niet meerdere problemen in 1 consult bespreken?
Een consult duurt ong. 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer. U zult begrijpen dat het al een kunst is dit in 10 minuten voor elkaar te krijgen. Als u dan ook meerdere klachten wilt bespreken kan dat niet zonder uit te lopen en een langere wachttijd te veroorzaken. Dit willen we voorkomen.
Waarom kan ik niet vandaag op het spreekuur terecht?
U zult merken dat het steeds drukker is in de praktijk. U moet vaker een aantal dagen, soms zelfs een week wachten voor u kan komen als het een niet-spoedeisende klacht is. Dit is natuurlijk erg vervelend. Zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistente en huisarts.
Het streven is om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 1-2 dagen. De reden dat dit niet altijd lukt is de grote wisseling in drukte (zorgvraag) en de toegenomen hulpvragen in de praktijk. Veel chronische zorg wordt vanuit de ziekenhuizen overgeheveld naar de huisarts (bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten). De huisarts heeft steeds meer personeel in de praktijk werken dat hij ook aan moet sturen.
Natuurlijk een enorm mooie vooruitgang in de zorg in Nederland, maar niet direct makkelijk uit te voeren op praktijkniveau. We horen u denken, zorg dan gewoon voor meer personeel! Maar de financiering van de gezondheidszorg zit zo in elkaar dat er niet automatisch meer geld beschikbaar komt als het drukker wordt en we hebben maar beperkte ruimte in de praktijk.
Waarom zien mijn medicijnen er opeens anders uit?
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.
Medicijnen meenemen op reis?
bruik je medicijnen die onder de Opiumwet vallen (zoals slaapmiddelen, ADHD-medicatie of sterke pijnstillers)? Dan heb je mogelijk een verklaring nodig. Het CAK regelt dit voor reizen binnen en buiten Europa. Vraag je verklaring op tijd aan via www.hetcak.nl
Patiëntenportaal
Wat is het patiëntenportaal en wat biedt het u?
In het patiëntenportaal kunt u 24 uur per dag snel, veilig en online contact met uw huisarts hebben. Met uw eigen account logt u veilig in en hoeft u niet elke keer opnieuw jouw gegevens in te voeren. Let op: iedere huisarts kiest er zelf voor welke van onderstaande opties hun beschikbaar stellen in het patiëntenportaal. Het kan dus zijn dat wij als huisarts niet alles aanbieden.
Wat biedt het patiëntenportaal u?
Afspraak maken: u kunt via het patiëntenportaal een afspraak maken voor een bezoek aan de praktijk. Deze afspraak verschijnt direct in de agenda van de huisarts.
E-consult (vraag stellen): via een e-consult kunt u minder dringende vragen stellen aan de huisarts, de praktijkondersteuner of de assistente. Uw vraag wordt doorgaans binnen 2-3 dagen beantwoord.
Herhaalrecepten bestellen: u kunt snel en gemakkelijk herhaalmedicatie bestellen via het portaal. De aanvragen komen direct bij de huisarts terecht zodat dit dezelfde dag aan de apotheek kan worden doorgegeven.
Uitslagen onderzoek: de uitslagen van uw onderzoek worden voor u beschikbaar gesteld om zelf in te zien.
Medisch dossier inzien: u kunt zelf uw dossier inkijken en teruglezen wat u met de huisarts besproken hebt tijdens uw consult.
Hoe stuur je goede foto’s met een e-consult?
Je kunt een huidafwijking laten beoordelen via een e-consult. Het is belangrijk dat de foto’s duidelijk zijn.
Tips voor goede foto’s:
Stuur 1 overzichtsfoto en 2 detailfoto’s
Gebruik daglicht
Gebruik geen flits bij detailfoto’s
Maak foto’s van dichtbij, maar zonder zoomfunctie
Controleer of de foto’s scherp zijn door in te zoomen op de gemaakte foto
Beantwoord in je e-consult deze vragen:
Wat wilt u precies weten over de huidafwijking?
Jeukt het?
Doet het pijn?
Hoe lang heeft u de klacht?
Wordt het erger?
Heeft u dit vaker gehad?
Heeft u er al iets opgesmeerd of medicijnen genomen?
Je kunt een e-consult gebruiken voor vragen of klachten die geen spoed hebben. Belangrijk: bij spoed of twijfel, altijd direct bellen! Het kan 2 tot 3 dagen duren voordat je eigen huisarts de vraag beantwoordt.
Problemen met het patiëntenportaal, wat nu?
Krijgt u een foutmelding of hebt u hulp nodig? Bel dan niet direct de huisartsenpraktijk, maar neem contact op met de helpdesk van uwzorgonline. De praktijk heeft geen toegang tot uw inloggegevens of technische instellingen van het portaal. Wel kan de praktijk controleren of u al een account hebt en deze zo nodig deactiveren en weer activeren.